Sunday, November 15, 2009

Bila Ketenangan Menyelimut Diri

Telah lama aku mencari, baru sekarang aku berjumpa…Sudah puas aku menghukum diri ini tanpa rasa bersalah, tanpa meletakkan sekelumit rasa hina, miskin, lemah dan jahil pada diri sendiri. Hakikatnya tidak ada apa yang perlu diragui lagi dalam menelusuri hidup ini, segala yang tersurat memiliki hikmah yang yang tersirat yang juga adalah kurnia termahal bagi mereka yang benar-benar beriman. Kebahagiaan yang kucari selama ini rupanya terlalu dekat untuk digapai. Semua orang memang layak untuk bahagia rupanya… asalkan tahu erti dan melalui jalan yang sebenar dalam mencarinya. Inilah bukti keadilan Allah S.W.T. terhadap hambanya di dunia ini.

Begitu pendeknya penglihatan akal dan mata hati seseorang yang selalu menyangka sifat kasih sayang Allah terpisah dalam takdirnya… Ungkapan yang terkenal berbunyi “ We can’t direct the wind but we can adjust our sail”. Kita memang tidak mampu mengawal arah tiupan angin, tetapi kita hanya mampu mengawal kemudi pelayaran kita. Baik dan buruk sesuatu itu hanya pada pandangan kita yang amat terbatas, namun pada pandanganNya yang Maha luas, semua yang terjadi pastinya adalah yang terbaik. Setiap manusia dituntut untuk mentadbir diri sebaik-baiknya, namun ingatlah takdir Tuhan sentiasa mengatasi tadbir insan. Dengan itu tidak perlu kita mengembara jauh ke serata dunia dalam mencari erti bahagia, segalanya yang di cari terlalu dekat…hanya berada dalam hati sendiri.


Z adalah kunci utama untuk mencapai kebahagian hidup ini, diimbangi pula dengan DSS yang menjadi wasilah mendapat pertolongan Allah. Ianya tersangat diperlukan dalam hidup ini ibarat ikan perlukan air untuk terus bernafas. Tanpanya, hati manusia akan mati… “ La tahzan innallaha maana”. Dengan rasa penuh kehambaan dan rasa ketuhanan, harapanku agar diri ini dapat terus dipimpin ke arah hidup yang lebih sempurna. Amin…amin…amin ya rabbal alamin.

0 comments: