Monday, September 28, 2009

Suatu Hari di Hari Raya!

Dah seminggu pun umat Islam merayakan hari kemenangan iaitu Hari Raya Aidilfitri, dan begitu juga aku bercuti menyambutnya. Ingatkan nak cuti 3 hari aje, alih-alih terpaksa drag sampai seminggu gara-gara kene warning dengan teman sepejabatku yang beria-ia bercuti meraikan hari raya. Katanya,… nak beraya sakan bersama teman-teman yang dah lama tak ketemu. Aku pun sebenarnya seronok juga kalau bercuti lama-lama ni, maklumlah dah lama tak merasa cuti panjang sebegini. Tahun ini, aku bersama team baru yang tak berapa nak besar sangat ni setelah beralih angin dari company lama, dapat pulak majikan sporting, hmmm….alangkah bahagianya kurasakan dapat meraikan 100% suasana hari raya bersama keluarga tanpa sebarang gangguan kerja dan sebagainya. Puas memang teramat puas!!!.

Seperti raya tahun-tahun sudah, tahun ini juga tidak banyak bezanya, ibu pula tidak berapa nak sihat merayakan hari lebaran kali ini. Namun, keceriaan tetap terasa apabila along dan aida bergotong royong menyediakan juadah dia pagi raya. Dengan berpandukan resipi ibu, mereka bertungkus lumus menyiapkan segala hidangan untuk sekeluarga, alhamdulillah…walaupun tidak sehebat air tangan ibu, namun ianya berbaloi untuk dinikmati pada hari yang mulia. Raya kali ini memang tiada apa yang baru menghiasi teratak ibu, segala-galanya masih mengekalkan barang dan perabot yang sama termasuk langsir dulu yang masih elok dipakai. Walaupun keadaan kerusi sofa kurang memberangsangkan, aku mendapat idea untuk memperelokkannya untuk diguna sementara waktu di kala raya ini. Dekorasi hiasan dalaman sememangnya sudah menjadi tanggungjawab aku. Agar semuanya sedap dipandang mata, sentuhan ajaib tanganku saja yang dapat merealisasikannya. Aku amat bersyukur dapat melewati kesempatan beraya kali ini bersama keluarga, anak buah dan saudara mara tercinta. Arghhhhhhh rasa malas masih bersarang dalam diri, namun aku gagahi jua kaki melangkah untuk memulakan hari pertama bekerja selepas bercuti panjang. Yang pasti, kerja berlambak sedang menunggu!!!

0 comments: