Wednesday, October 14, 2009

Durian sesat!

“Oh kome, deghoyan dah bebunge…. Moh kite minang anak dare....“, Cewahhhhh macam banyak duit aku ni...selalunya orang jual durian memang banyak duit, lebih-lebih lagi orang yang memiliki dusun durian sendiri, tul tak? Time musim durian lah deme cari duit top up untuk menikah, memang sesuai bebeno dengan lagu Mr Os tuh. Pak aji dengan mak aji kita pun ada yang pergi ke tanah suci dengan hasil durian mereka... wow!. Semalam, durian yang bapak aku tanam belakang rumah gugur menyembah bumi. Berkejaran si adik bongsu aku mendapatkannya. Hai, macam tak pernah makan durian plak!. Hampir kecewa bila mana buah yang dicarinya tidak berjumpa. Akhirnya, Acu terlihat bumbung bekas reban tinggal yang terletak betul-betul bawah pokok durian tu bocor dan rangka kayunya terjojol keluar. Lalu acu mendekatkan diri sambil memerhati ke dalam. Apa lagi, tersenyum lebar ler acu dibuatnya. Oh, di situ kau rupanya ye... kemari kau! hehehehhe. pecah perut aku mendegarnya. Tapi memang rugi kepada sesiapa yang tak dapat rasa, buahnya memang bagus..besar sekali, isinya kuning, rasanya seharum baunya perghhhhh menjilat jari beb. Walaupun cuma sebiji, Acu sempat memberi rasa pada rakannnya yang kebetulan bersamanya petang semalam. Namun, lebihan ulas yang ada masih puas kami menjamahnya. banyak betul isinya.

Mak aku kata durian tu sesat, mana taknya, dah abis kami bantai sebelum raya hari tu, tiba-tiba muncul lagi 4 biji. Yang semalam tu adalah yang ketiga gugur, jawabnya tinggallah sebijik lagi bergayut di atas sana. Kalau nak tahu, mana ada orang tanam pokok durian dalam kawasan perumahan. Sebab tu, ramai yang mengendeng dengan bapak aku minta nak rasa raja buah tu. Kelakar pun ada...pening jugak kepala pak Dolah nak menunaikan setiap permintaan jiran-jirannya itu. Kali ni dah masuk kali ketiga kami anak beranak merasa buah yang memang menjadi kegemaran ramai semenjak ianya ditanam bapak aku lebih kurang 20 tahun yang lalu. Saban tahun buahnya makin bertambah, mungkin berkat sedekah kepada jiran yang terdekat walaupun dengan hanya sebiji sahaja setiap rumah. Pada mereka yang belum merasa, harap bersabar ye, kalau ada rezeki tak kan kemana.
Marvellous !!!

0 comments: